
PR WATCH
Public Interest Reporting on the PR/Public Affairs Industry
Volume 9, Number 4 Fourth Quarter 2002

WWW.PRWATCH.ORG

War Is Sell
by Laura Miller

“From a marketing point of view, you don’t introduce new prod-
ucts in August,” White House Chief of Staff Andrew H. Card Jr. told
the New York Times in September. Card was explaining what the Times
characterized as a “meticulously planned strategy to persuade the
public, the Congress, and the allies of the need to confront the threat
from Saddam Hussein.”

Officially, President George W. Bush is claiming that he sees war as
an option of last resort, and many members of the American public
seem to have taken him at his word. In reality, say journalists and others
who have closely observed the key players in decision-making positions
at the White House, they have already decided on war.

In November, key Pentagon advisor Richard Perle stunned British
members of parliament when he told them that even a “clean bill of
health” from UN chief weapons inspector Hans Blix would not stop a
US attack on Iraq. “Evidence from one witness on Saddam Hussein’s
weapons program will be enough to trigger a fresh military onslaught,”
reported the Mirror of London, paraphrasing Perle’s comments at an
all-party meeting on global security.

“America is duping the world into believing it supports these inspec-
tions,” said Peter Kilfoyle, a member of the British Labour party and
a former British defense minister. “President Bush intends to go to war
even if inspectors find nothing. This makes a mockery of the whole

Flack Attack
Since its founding nine years ago, the Center for

Media & Democracy remains the world's only organi-
zation dedicated to investigating and exposing special
interest propaganda. In those nine years, we've pub-
lished 37 issues of PR Watch, our award-winning flag-
ship publication. CMD staff members have written
three acclaimed books and spoken to thousands of
people in most states and many countries. We've con-
ducted hundreds of interviews, from the smallest radio
stations to the largest TV networks, and with newspa-
pers including the New York Times, USA Today, Wall
Street Journal and Washington Post.

As the articles in this latest issue demonstrate, there
is still a pressing need for the investigative journalism
that we provide. The evening news and the major
newspapers are barely reporting on the massive PR

campaign through which the Bush administration is
preparing the United States and the rest of the world
for war. And where would you turn, other than PR
Watch, for the detailed analysis that Bob Burton and
Andy Rowell offer, beginning on page six, of the British
American Tobacco company’s recent attempt to posi-
tion itself as “socially responsible”?

During the past year, our work has expanded. The
“Spin of the Day” section of our web site is increas-
ingly popular, and thousands of people have subscribed
to our free weekly email bulletin, the “Weekly Spin.”
We recently added a forum to our site so that readers
can add their own observations, and we have other
plans in the works to expand our reporting on indus-
try front groups and anti-environmental think tanks.

continued on page two

ALSO IN THIS ISSUE:
British American Tobacco’s
Socially Responsible Smoke
Screen
page 6

EQ Management: From
Body Shop to Burma Drop
page 8

Toxic Sludge—
You’ve Read the Book, 
Now See the Video
page 12



process and exposes America’s real determination to
bomb Iraq.”

Even the US Central Intelligence Agency, hardly a
pacifist organization, has come under pressure from
White House and Pentagon hawks unhappy with the
CIA’s reluctance to offer intelligence assessments that
would justify an invasion.

“The Pentagon is bringing relentless pressure to bear
on the agency to produce intelligence reports more sup-
portive of war with Iraq,” reported Robert Dreyfuss in
the American Prospect in December. “Morale inside the
US national-security apparatus is said to be low, with
career staffers feeling intimidated and pressured to jus-
tify the push for war.”

Much of the pro-war information cited by the White
House comes from the Iraqi National Congress (INC),
a front group established in the early 1990s by the
Rendon Group. (PR Watch’s Fourth Quarter 2001 issue
detailed the Rendon Group’s role in creating the INC.)

“Most Iraq hands with long experience in dealing
with that country’s tumultuous politics consider the

INC’s intelligence-gathering abilities to be nearly nil,”
Dreyfuss stated. “The Pentagon’s critics are appalled that
intelligence provided by the INC might shape US deci-
sions about going to war against Baghdad. At the CIA
and at the State Department, Ahmed Chalabi, the INC’s
leader, is viewed as the ineffectual head of a self-inflated
and corrupt organization skilled at lobbying and public
relations, but not much else.”

FOCUS, PEOPLE, FOCUS
The techniques being used to sell a war in Iraq are

familiar PR strategies. The message is developed to res-
onate with the targeted audiences through the use of
focus groups and other types of market research and
media monitoring. The delivery of the message is tightly
controlled. Relevant information flows to the media and
the public through a limited number of well-trained mes-
sengers, including seemingly independent third parties.

A seamless blend of private and public money and
organizations are executing their war campaign in the
face of a sinking US economy and increasing public
opposition to attacking Iraq. But with a Republican-con-
trolled Congress and a largely pliant corporate media,
there is little to challenge the White House agenda. Its
diplomatic and political maneuvers have been tightly
choreographed in concert with a handful of right-wing
think tanks, the newly concocted Committee for the Lib-
eration of Iraq, and well connected PR and lobby firms
that now dominate media coverage of US foreign policy
in the Middle East.

According to the New York Times, intensive planning
for the “Iraq rollout” began in July. Bush advisers
checked the Congressional calendar for the best time to
launch a “full-scale lobbying campaign.” The effort
started the day after Labor Day as Congress reconvened
and Congressional leaders received invitations to the
White House and the Pentagon for Iraq briefings with
Vice President Dick Cheney, Secretary of Defense
Donald Rumsfeld and CIA director George Tenet.
White House communications aides scouted locations
for the President’s September 11 address, which served
as a prelude to his militaristic speech to the United
Nations Security Council.

The Washington Post reported in July that the White
House had created an Office of Global Communications
(OGC) to “coordinate the administration’s foreign
policy message and supervise America’s image abroad.”
In September, the Times of London reported that the
OGC would spend $200 million for a “PR blitz against
Saddam Hussein” aimed “at American and foreign audi-
ences, particularly in Arab nations skeptical of US policy
in the region.” The campaign would use “advertising

2 PR Watch / Fourth Quarter, 2002

Flack Attack continued from page one

Unfortunately, however, success in our mission
does not guarantee our survival. On the contrary,
it places greater demands upon us. That's why we
hope you'll take a moment right now to visit our
website or use the address below to send a finan-
cial contribution so that our work can continue.

The Center has survived as a spunky, under-
funded organization thanks to a small but dedicated
staff and to our subscribing members. We refuse
grants from businesses and government to maintain
our independence, so personal contributions from
people like you are crucial in funding our work.

Your contribution of $50, $100 or whatever you
can afford will be tax-deductible and can be sent
to our office at the following address:

PR Watch/Center for Media & Democracy
520 University Avenue, Suite 310
Madison, WI 53703
In addition to sending money, you can also help

support our work by spreading the word. Buy a gift
subscription to PR Watch for a friend. Sign up for
the “Weekly Spin,” and send it on to others in your
email address book.

Thank you for your support, and have a peace-
ful new year.



techniques to persuade crucial target groups that the
Iraqi leader must be ousted.”

The Bush administration has not hesitated to use out-
right disinformation to bolster the case for war. In
December, CBS 60 Minutes interviewed a former CIA
agent who investigated and debunked the oft-mentioned
report that September 11 airplane hijacker Mohammed
Atta met with an Iraqi intelligence official in Prague sev-
eral months before the deadly attacks on September 11.
“Despite a lack of evidence that the meeting took place,”
the CBS report noted, “the item was cited by adminis-
tration officials as high as Vice President Dick Cheney
and ended up being reported so widely that two-thirds
of Americans polled by the Council on Foreign Relations
believe Iraq was behind the terrorist attacks of 9/11.”

THE BATTLE OF THE BAND
“We’re getting the band together,” said White House

Communications Director Dan Bartlett in September.
The “band,” explained Newsweek’s Martha Brant, refers
to “the people who brought you the war in Afghanistan—
or at least the accompanying public-relations campaign.
. . . Now they’re back for a reunion tour on Iraq.”

A group of young White House up-and-comers, the
“band” was meeting daily on a morning conference call
to plan media strategy with the aim of controlling “the
message within the administration so no one—not even
Vice President Dick Cheney—freelances on Iraq,” Brant
wrote. Its main players are Bartlett, Office of Global
Communications director Tucker Eskew, and James
Wilkinson, former Deputy Communications director
who has now been reassigned to serve as spokesperson
to Gen. Tommy Franks at US Central Command in

Qatar. Other frequent participants in the planning ses-
sions have included top Pentagon spokesperson Victo-
ria Clarke, Cheney advisor Mary Matalin, and Secretary
of State Colin Powell’s mouthpiece, Richard Boucher.

Meanwhile, the State Department is providing media
training to Iraqi dissidents to “help make the Bush
administration’s argument for the removal of Saddam
Hussein,” reported PR Week on September 2.
Muhammed Eshaiker, who serves on the board of the
Iraqi Forum for Democracy, was one of the State
Department trainees. “Iraqis in exile were not really
taking advantage of the media opportunities,” he said
during an interview on National Public Radio. “We prob-
ably stumble and wait and say well, I mean what’s the
use—everybody knows [Hussein’s] a criminal, so what’s
the use if we just add another story or another crime?
But everything counts! . . . If we keep hammering on the
same nail, the nail is going to find its way through.”

US Secretary of Defense Donald H. Rumsfeld has
used an informal “strategic communications” group of
Beltway lobbyists, PR people and Republican insiders to
hone the Pentagon’s message. Pentagon public affairs
head Victoria Clarke, who used to run Hill & Knowl-
ton’s DC office, is reported to have assembled the Rums-
feld group. Participants “intermittently offer messaging
advice to the Pentagon,” reported PR Week on August
26. One of the Rumsfeld group’s projects is linking the
anti-terrorism cause with efforts to convince the public
“of the need to engage ‘rogue states’—including Iraq—
that are likely to harbor terrorists.”

According to military analyst William Arkin, Rums-
feld’s group is doing more than merely spinning ratio-
nales for attacking Iraq. Writing for the November 24

PR Watch / Fourth Quarter, 2002 3

PR WATCH is published quarterly by
Center for Media & Democracy
520 University Avenue, Suite 310
Madison, WI 53703
Phone: 608-260-9713; Fax: 608-260-9714
Email: editor@prwatch.org
Web site: http://www.prwatch.org/

©2002 by the Center for Media & Democracy.
All Rights Reserved. For permission to reprint
articles, contact the above address.

ISSN 1091-5583

CMD Executive Director: John Stauber
Editor: Sheldon Rampton
Associate Editor: Laura Miller
CMD Board of Directors: Linda Jameson, Joseph

Mendelson, David Merritt, Scott Robbe
and Debra Schwarze

Subscribing Member Rates:
• Businesses: $200/year
• Non-Profit Groups: $60/year
• Journalists and Individuals: $35/year

For further information, 
or to book a speaker, 
contact the Center for Media & Democracy



Los Angeles Times, Arkin called Rumsfeld’s communica-
tion strategy “a policy shift that reaches across all the
armed services,” as “Rumsfeld and his senior aides are
revising missions and creating new agencies to make
‘information warfare’ a central element of any US war.”

“Information warfare” blurs the line between dis-
tributing factual information and psychological warfare.
During the current buildup against Iraq, for example, the
Bush administration’s statements have been calculated
to create confusion about whether an actual US invasion
is imminent. Such confusion can be a useful weapon
against an enemy, forcing Saddam Hussein to divide his
efforts between diplomatic initiatives and military prepa-
rations. The confusion is so complete, however, that even
the American people have little idea what their leaders
are actually planning.

THE COMMITTEE FOR THE INVASION OF IRAQ
The anti-Hussein public relations work is also being

done by a number of front groups and pundits with close
ties to the Pentagon and White House. These private-
sector war boosters are making the rounds of TV news
programs and newspaper editorial pages. What won’t be
apparent to the average US media consumer are the
many tangled connections that exist between them.

The newly-formed Committee for the Liberation of
Iraq (CLI) sits at the center of the PR campaign, which
is coordinated closely with other groups that are actively
promoting an attack on Iraq, including the Washington
Institute for Near East Policy, Middle East Forum, Pro-
ject for a New American Century, the American Enter-
prise Institute, Hudson Institute, Hoover Institute, and
the clients of media relations firm Benador Associations.

CLI sends its message to American citizens through
meetings with newspaper editorial boards and journal-
ists, framing the debate and providing background
materials written by a close-knit web of supporters. CLI
also works closely with Condoleezza Rice and other
administration officials to sponsor foreign policy brief-
ings and dinners.

“It is also encouraging its members to hold lectures
around the US, creating opportunities to penetrate local
media markets,” reported PR Week on November 25.
“Members have already been interviewed on MSNBC
and Fox News Channel, and articles have appeared in
the Washington Post and the New York Times.”

The CLI’s mission statement says the group “was
formed to promote regional peace, political freedom and
international security by replacing the Saddam Hussein
regime with a democratic government that respects the
rights of the Iraqi people and ceases to threaten the com-
munity of nations.” CLI representatives have made it

clear that they plan to focus the debate on regime change,
regardless of what weapons inspectors find or don’t find
inside Iraq. Although CLI uses humanitarian buzzwords
on its web site and strives for a bipartisan look, its lead-
ership and affiliations are decidedly right-wing, mili-
taristic and very much in step with the Bush
administration.

CLI president Randy Scheunemann is a well-con-
nected Republican military and foreign policy advisor
who has worked as National Security Advisor for Sena-
tors Trent Lott and Bob Dole. He also owns Orion
Strategies, a small government-relations PR firm.

CLI is ostensibly “an independent entity,” although
it is expected to “work closely with the administration,”
the Washington Post’s Peter Slevin reported on Novem-
ber 4. “At a time when polls suggest declining enthusi-
asm for a US-led military assault on Hussein, top officials
will be urging opinion makers to focus on Hussein’s
actions in response to the United Nations resolution on
weapons inspections—and on his past and present fail-
ings. They aim to regain momentum and prepare the
political ground for his forcible ouster, if necessary.”

According to former Secretary of State George
Schultz, who chairs CLI’s advisory board, the commit-
tee “gets a lot of impetus from the White House,” essen-
tially serving as a public outlet for some of the Bush
administration’s more hawkish thinking.

CLI also has a number of direct connections with the
American Enterprise Institute (AEI) and other conser-
vative think tanks that focus on the Middle East. Accord-
ing to reporter Jim Lobe, it “appears to be a spin-off of
the Project for a New American Century (PNAC), a
front group consisting mainly of neo-conservative Jews
and heavy-hitters from the Christian Right, whose
public recommendations on fighting the ‘war against ter-
rorism’ and US backing for Israel in the conflict in the
occupied territories have anticipated to a remarkable
degree the administration’s own policy course.”

PNAC was founded by William Kristol and Robert
Kagan, both of whom sit on PNAC’s board of directors.
Kristol edits the conservative Weekly Standard and is also
a CLI advisory board member. Kagan was George
Shultz’s speechwriter during his tenure as President Rea-
gan’s Secretary of State. CLI is chaired by another
PNAC director—Bruce P. Jackson, a former vice presi-
dent at Lockheed Martin who also served as an aide to
former Secretaries of Defense Frank Carlucci and Dick
Cheney.

Other CLI advisory board members include:

• former House Speaker Newt Gingrich

• former Senator Bob Kerrey

4 PR Watch / Fourth Quarter, 2002



• Teamster President James Hoffa, Jr.
• retired Generals Barry McCaffrey, Wayne Downing

and Buster Glosson
• Jeane Kirkpatrick, a White House and Pentagon advi-

sor under former presidents Reagan and Bush who is
currently an AEI senior fellow

• Danielle Pletka, AEI vice president for Foreign and
Defense Policy

• former CIA director James Woolsey
• top Pentagon advisor and AEI fellow Richard Perle,

who helped sell the 1991 war in the Persian Gulf as
co-chair of the Committee for Peace and Security in
the Gulf (CPSG). According to journalist Jim Lobe,
CPSG “worked closely with both the Bush Sr. admin-
istration in mobilizing support of the war, particularly
in Congress, and with a second group financed by the
Kuwaiti monarchy called Citizens for a Free Kuwait.
CPSG also received a sizable grant from the Wiscon-
sin-based Lynde & Harry Bradley Foundation, a major
funder of both PNAC and AEI.”

• former New York Democratic Representative Stephen
Solarz, who was Perle’s former co-chair at CPSG

TRUST US, WE’RE EXPERTS
A number of Iraq hawks, including Perle and

Woolsey, are clients of Eleana Benador, whose PR firm,
Benador Associates, doubles as an “international speak-
ers bureau.” Other Benador clients, many of whom have
a prior history of advancing aggressive military policies
and promoting dirty wars, include:
• conservative Washington Post columnist Charles

Krauthammer, who criticized the New York Times in
August for reporting that prominent Republicans
were dissenting from Bush’s Iraq war plans

• dissident Iraqi nuclear scientist Dr. Khidir Hamza
• Alexander Haig, former US Secretary of State under

Ronald Reagan
• Michael Ledeen, another AEI fellow and a prominent

figure in the Reagan administration’s Iran/Contra scan-
dal who helped broker the covert arms deal between
the US and Iran
In an October 14 article for WorkingForChange.com,

Bill Berkowitz reported that Benador’s “high-powered
media relations” company gets her clients “maximum
exposure on cable’s talking-head television programs and
[places] their op-ed pieces in a number of the nation’s
major newspapers.” Benador and her clients have
assumed a prominent role in shaping the public debate
over US Middle East policy.

Benador Associates lists 34 speakers on its web site,
at least nine of whom are connected with the American
Enterprise Institute, the Washington Institute and the

Middle East Forum. “Although these three privately-
funded organizations promote views from only one
end of the political spectrum,” notes British journalist
Brian Whitaker, “the amount of exposure that they get
with their books, articles and TV appearances is extra-
ordinary.”

The Washington Institute publishes books, places
newspaper articles, holds luncheons and seminars, and
testifies before Congress. Whitaker calls it “the most
influential of the Middle East think tanks.” Its board of
advisors include Alexander Haig, along with CLI advi-
sory board members Richard Perle, George Shultz, and
Jeane Kirkpatrick.

The Washington Institute “takes credit for placing up
to 90 articles written by its members—mainly ‘op-ed’
pieces—in newspapers during the last year,” Whitaker
writes. “Fourteen of those appeared in the Los Angeles
Times, nine in New Republic, eight in the Wall Street Jour-
nal, eight in the Jerusalem Post, seven in the National
Review Online, six in the Daily Telegraph, six in the Wash-
ington Post, four in the New York Times and four in the
Baltimore Sun.”

The Middle East Forum (MEF) is headed by Daniel
Pipes, a frequent guest on TV public affairs shows. It
publishes Middle East Quarterly and Middle East Intelli-
gence Bulletin, an email newsletter sent free to journal-
ists, academics, and other interested groups.

MEF also sponsors Campus Watch, a project that
“monitors and critiques Middle East studies in North
America, with an aim to improving them.” What this
means in practice is that Campus Watch attacks univer-
sity professors and departments that are perceived as har-
boring pro-Arab sympathies, “working for the mullahs”
or encouraging “militant Islam.” Its web site provides a
form to report on “Middle East-related scholarship, lec-
tures, classes, demonstrations, and other activities rele-
vant to Middle East studies” and lists academics that
“Campus Watch has identified as apologists for Pales-
tinian and Islamist violence.”

Like Benador, MEF provides its own “list of experts
. . . to guide television and radio bookers” and to speak
in other venues. Three of MEF‘s experts, in fact, are also
listed on Benador’s list: Khalid Durán, director of the
Council on Middle Eastern Affairs; Michael Rubin, a
AEI visiting fellow and Pentagon advisor, and Meyrav
Wurmser, director of the Center for Middle East Policy
at the conservative Hudson Institute and the former
executive director of the Middle East Media Research
Institute. MEF’s list of experts also includes two staff
members from the Washington Institute as well as
PNAC/CLI’s William Kristol. ■

PR Watch / Fourth Quarter, 2002 5



6 PR Watch / Fourth Quarter, 2002

“This is a serious piece of work; it is not a ‘PR’ doc-
ument . . . Social reporting is about squarely addressing
the issues surrounding our products,” said Martin
Broughton, the Chairman of British American Tobacco
(BAT). Broughton’s speech, in July 2002, accompanied
the launch of BAT’s first “social responsibility report.”

BAT is the world’s second largest tobacco corpora-
tion. It holds a 15% share of the global tobacco market
and sold 807 billion cigarettes in 2001. Its social respon-
sibility report marked the culmination of more than two
years of work, during which BAT coaxed journalists,
health advocates, tobacco control activists and govern-
ment officials to participate in meetings whose purported
mission was to advise the company on how to become
a responsible corporate citizen.

BAT’s newfound interest in social responsibility
came in the context of growing successes by the tobacco
control movement. In Western countries especially,
anti-tobacco groups have become increasingly success-
ful at persuading governments to restrict tobacco adver-
tising and promotion—restrictions that are referred to in
BAT parlance as markets “going dark.”

Worse still, tobacco control activism had prodded the
World Health Organization (WHO) to begin work on a
“Framework Convention on Tobacco Control.” Health
campaigners hope that such a convention could bypass
the protracted process of country-by-country cam-
paigning against the tobacco industry’s well-honed
defensive strategies.

“BAT sees the Framework Convention as a threat to
its growing markets in developing countries,” says Clive
Bates from the UK-based Action on Smoking and
Health (ASH). “It is determined to derail it, delay it, and
sabotage it in any possible way it can.”

LET’S BE SENSIBLE
Not surprisingly, BAT argues that an international

convention on tobacco control would undermine the
“self-determination” of national governments and would
not “constitute sensible regulation.” Like other industries
fearful of government regulation, it has turned to volun-
tary reforms as a strategy for fending off mandatory ones.

Part of that strategy involves inviting the tobacco
industry’s most committed opponents to join it in dia-
logue. In BAT’s foreword to the social report, Managing
Director Paul Adams wrote that the company was “seek-
ing ways that may enable the more reluctant amongst
them to discuss their views with us, however critical.”

Away from public gaze, other BAT executives put the
issue more bluntly. A video CD, titled “The Challenge
of Change,” was distributed to BAT’s Australian staff in
late 2001 and later leaked to the public. The video fea-

tured comments by Brendan Brady, then-director of cor-
porate and regulatory affairs for BAT Australasia.

According to Brady, the company’s social responsi-
bility program was designed to help BAT regain control
of the tobacco agenda. “Even those people who are trying
to put us out of business are stakeholders,” he said. “We
need to know what they are thinking, we need a license
to operate in the future. We need to be able to plan five
years or ten years out, and we can’t do that unless we
understand what people expect of us as a business . . .
We’ve got to set our own agenda and be pro-active.”

“Do you think the people who are really [on the] anti
side of the debate . . . actually want to engage with us?”
asked Gary Krell, BAT’s managing director for Aus-
tralasia.

“If we find people who don’t want to talk to us, then
I believe over a period of time we can effectively embar-
rass them into talking to us,” Brady replied. “We can
ensure they come to the table eventually with their prob-
lems about the industry or their problems about tobacco
or whatever.”

SCOPING THE STUDY
In mid-2000 BAT turned to the London-based EQ

Management—a niche PR consultancy on corporate
responsibility—to advise it on developing its first social
reporting process.

On its web site, EQ Management describes BAT as
a multinational company “vilified more than most” that
“needed to demonstrate a serious commitment to
change in order to retain its legitimacy to operate.”

In terms of dollars spent, BAT’s social responsibility
consultation certainly represented a serious commit-
ment. EQ Management, whose core staff consists of only
two people, received approximately £350,000 (US
$547,000) for its work on the BAT social reporting proj-
ect. BAT money accounted for the bulk of EQ Man-
agement’s income during the eighteen-month contract
that ran until June 2002.

The auditing company Bureau Veritas also collected
a nice paycheck for its role in the social reporting process.
Bureau Veritas, which was hired to verify the social
reporting process and meetings, disclosed in BAT’s final
report that it earned approximately £650,000 (slightly
more than US $1 million) over a one-year period.

In September 2000, EQ Management undertook a
“scoping study” for the social report, selecting thirteen
BAT subsidiaries for review. The subsidiaries were
chosen to represent a cross-section spanning developed
and less-developed countries, tobacco-producing and
tobacco-consuming countries, and different levels of
“business regulation.”

British American Tobacco’s Socially Responsible Smoke Screen
by Bob Burton and Andy Rowell



Neither the scoping report nor its summary are pub-
licly available. According to EQ Management’s Malcolm
Guy, “The full report, for reasons of confidentiality, is
never made public, nor disclosed to the client themselves.
. . . It can form part of the audit trail and will be made
available to the verifier if they wish to see it.”

After a few hiccups in which some initially-selected
subsidiaries opted not to participate, BAT and EQ Man-
agement finally settled on fourteen countries: Argentina,
Australia, Brazil, Germany, Hong Kong, Hungary,
Malaysia, Russia, South Africa, Sri Lanka, Uganda, the
United Kingdom, the United States, and Zimbabwe.

SAME BAT CHANNEL
Publicly, BAT insisted that its plan for seeking input

would let stakeholders discuss any issues they wanted,
without steering the discussion to fit company priorities.
“Our process in the first cycle did not seek to pre-deter-
mine the issues or areas of the business covered, so that
stakeholders would be able to raise whichever topics they
saw as priorities. The agenda in each country has been
led by local stakeholder interest,” BAT claimed.

A different picture appears, however, in a “social
reporting process diagram” published by BAT’s Sri
Lankan subsidiary, Ceylon Tobacco Company (CTC).
One of the first steps in the process was to “select and
prioritize issues and scope” before even commencing the
first “dialogue” meeting. Tellingly, BAT omitted this step
from the same diagram as it appears in BAT’s global
social report.

BAT identified three overarching theme areas for the
social reporting process—“risk information and under-
standing,” “risk reduction” and “business integrity.”
Under these framework themes BAT identified six core
issue areas that all its participating subsidiaries should
“adopt as topics for discussion in stakeholder dialogue.”

The issues selected for discussion included consumer
information, “combating under-age smoking,” “respon-
sible marketing,” the promotion of “sensible” regula-
tions, and demonstrating good “corporate conduct and
accountability.” The list overlapped almost exactly with
the priority issues identified by BAT in its “voluntary”
proposals submitted to the WHO Framework Conven-
tion on Tobacco Control.

While BAT went to pains to proclaim the process as
open to all, its in-country social report managers used a
“stakeholder classification mapping” system to deter-
mine who would be invited.

BAT considers this mapping system “proprietary”
and has not made it publicly available, but some of the
details can be found in the social responsibility report
published by BAT’s Sri Lankan subsidiary. CTC’s Look-

ing Beyond: Social Report 2001 says it sought stakehold-
ers who were “deemed to have a high business impact”
across a spectrum of views ranging from “sympathy,”
“neutrality” to “hostility,” and whose were considered to
have a high, medium or low “degree of flexibility” with
respect to tobacco issues.

An accompanying colored chart indicates that “hos-
tile” stakeholders were expected to either have a low or
medium level of “flexibility’ but would be substantially
outnumbered by those classed as “neutral” and “sym-
pathetic” participants.

Advice on developing the mapping system was pro-
vided by the Tarrance Group, a Virginia-based PR and
polling company with a long history of working for
tobacco clients including Philip Morris and Brown and
Williamson, a BAT subsidiary. The Tarrance Group also
has numerous Republican Party candidates on its client
list as well as nongovernmental organizations including
the National Rifle Association, the League of Conser-
vation Voters and the Wilderness Society.

William Stewart, a Tarrance vice president, worked
as worldwide consultant to BAT “on matters pertaining
to stakeholder research, social responsibility, and cor-
porate brand management.” The Tarrance web site says
Stewart helped Brown and Williamson “define their cor-
porate image and regain the public trust” following the
landmark legal settlement in 1998 between the tobacco
industry and US Attorneys General.

DON’T SMOKE, KIDS
BAT has been working for some time to counter the

popular perception that it targets children. In May 2001,
Broughton discussed the issue at the BAT’s annual meet-
ing in London, where he pledged to “cooperate exten-
sively with governments, parents, teachers and NGOs
[non-government organizations] in programs to prevent
under-age smoking.”

This sort of promise rings hollow with Simon Chap-
man, professor of public health and community medi-
cine at the University of Sydney and editor of the Tobacco
Control Journal. Chapman has studied the tobacco
industry’s sponsorship of youth anti-smoking programs
and considers them a sham.

“They have the temerity to continue to run fairly
expensive campaigns all around the world that say, ‘Hey,
smoking is an adult custom, we don’t want kids to
smoke,’ ” Chapman says. “Of course that sort of stuff
actually incites kids to smoke. It says, ‘this is how you
look grown up, use this product,’ and it is very, very
attention-getting.”

Support from this interpretation can be found in the
tobacco industry’s own internal documents, millions of

PR Watch / Fourth Quarter, 2002 7



pages of which are now publicly available thanks to law-
suits against tobacco companies. In one such document,
for example, BAT subsidiary Brown and Williamson
states that it “will not support a youth smoking program
which discourages young people from smoking.”

A 1991 document from the US Tobacco Institute—
to which Brown and Williamson belonged—was equally
candid: “The youth program and its individual parts sup-
port the Institute’s objective of discouraging unfair and
counterproductive federal, state and local restrictions on
cigarette advertising, by . . . seizing the political center
and forcing the anti-smokers to an extreme.”

When confronted with these documents, BAT’s
Brendan Brady demurs: “What they were thinking or

doing at that time, who knows? What I can say now is
that everything we do in relation to preventing youth
smoking is entirely genuine.”

RESPONSIBLE MARKETING
In September 2001, BAT joined Philip Morris and

Japan Tobacco in adopting an international voluntary
code for marketing. According to a BAT news release,
these new “globally consistent international marketing
standards” represented a “raising of the bar” and estab-
lished “a benchmark for the industry world-wide.”

Simultaneously, however, global financial market
analysts responsible for assessing corporate profit
prospects were reassured that the new guidelines
wouldn’t adversely affect BAT’s sales volumes. Accord-

8 PR Watch / Fourth Quarter, 2002

EQ Management, the consulting firm that helped
British American Tobacco develop its first social
responsibility report, was formed in 1998 by Malcolm
Guy and Deborah Smith, two former employees of the
Body Shop, which uses claims of social responsibility
to market its line of cosmetic products.

Guy and Smith remain EQ Management’s only two
full-time employees. On their web site, they claim to
have “lived the chaos of ethical challenges” and dis-
avow any association with the public relations indus-
try. “We leave public relations to PR professionals, and
focus on delivering real substance,” the site boasts.
Their home page (www.eqmanagement.co.uk) advises,
“You cannot talk your way out of a problem you have
behaved your way into.”

In addition to BAT, EQ Management’s other
clients have included Body Shop International, the
international development charity Oxfam, the Bank of
Ireland, the UK Department for International Devel-
opment, Marie Stopes International, Waitrose, Traid-
craft, and the controversial Premier Oil. Other clients,
including a pharmaceutical company, remain beyond
public gaze. “Some clients are at an early stage of
implementation and have not yet disclosed publicly
that they are engaged in a Corporate Responsibility ini-
tiative,” said Malcolm Guy in an e-mail to PR Watch.

In 2001, Premier Oil turned to EQ Management
to undertake a social report as it faced protests from
human rights and labor groups mounting over its
involvement in Burma. Premier Oil had signed a gas
exploration deal for the Yetagun gas project with the
Burmese military dictatorship in 1990, shortly after the

brutal massacre of pro-democracy campaigners. One
of Premier’s joint venture partners in the project was
the government’s own oil and gas company, the Myan-
mar Oil and Gas Enterprise. 

EQ Management’s work for Premier was con-
demned by the Burma Campaign, a London-based
human rights group. “EQ Management, the consul-
tancy employed to undertake the report, has no expe-
rience of reporting on an operation such as Premier’s
and has attempted to use a methodology which has sig-
nificant flaws,” the Burma Campaign charged in
“Destructive Engagement,” an analysis of Premier’s
report.

The Burma Campaign focused particular criticism
on Premier’s failure to speak directly to “those who
have experienced human rights abuse” and fled the
militarized pipeline corridor to refugee camps in Thai-
land. This criticism was accepted by the verifiers of
Premier’s report and acknowledged by Premier itself.
The report also failed to address the impact that rev-
enues from the Permier project played in propping up
Burma’s repressive regime.

“Inspector Clouseau could have done a better job
of investigating the impact of Premier’s operations in
Burma,” commented John Jackson, Director of the
Burma Campaign UK.

Premier used its social report to defend its ongo-
ing involvement in Burma, but this strategy only proved
to be of short-term benefit. In September 2002, out-
flanked by effective corporate campaigning from a
global network of Burma support groups, Premier
finally withdrew from Burma.

EQ Management: From Body Shop to Burma Drop



ing to a leaked memo from a tobacco analyst for Credit
Suisse Group, the voluntary initiative was simply a way
“to improve the tobacco industry’s image.”

“By pro-actively setting new international tobacco
marketing standards, the multinationals could be trying
to counter a number of proposals that the WHO has
been working on to curb the amount of cigarettes that
are consumed on an international level,” the memo reas-
sured investors.

LET THE DIALOGUE BEGIN
In April 2001—just prior to the public announcement

of the social reporting project—EQ Management par-
ticipated in a series of “dialogue skills” training work-
shops for BAT’s “Social Reporting Project Managers”
in South America, Africa, Europe and Australia. This
included hiring actors to play the role of critics chal-
lenging BAT’s policies and actions. EQ Management was
also involved in further workshops for BAT Managers in
December 2001 and March 2002.

BAT’s Sri Lankan subsidiary, Ceylon Tobacco Com-
pany, described subsequent local training including
“building self-confidence and clearing inner obstacles”
and “learning to foster quality relationships.”

In the US, Brown and Williamson turned to the
Weber Shandwick PR firm to advise it on appropriate
participants for meetings slated to occur in Baltimore,
MD; Cape Girardeau, MO; and Oakland, CA. Brown
and Williamson claims that participants were not
screened for their views on tobacco.

BAT experienced mixed success in its efforts to
recruit “independent” facilitators to oversee the stake-
holder meetings. The company sought to entice wary
stakeholders to participate by recruiting facilitators with
high personal credibility from professions including
“media personalities,” “heads of non-government orga-
nizations involved in social research” and “religious lead-
ers.” Individuals who agreed to facilitate included the
following:

• In the UK, BAT contracted Durham Ethics, a busi-
ness consultancy involving Charles Yeates and David
Jenkins, the former Bishop of Durham.

• In Australia, BAT hired Laurel Grossman from the
Melbourne-based Centre for Stakeholder Research
(CSR) which describes its role as helping reconcile
“differences and encourage mutual development and
growth, which will, in the long term lead to a sustain-
able future.” Grossman founded and works for Rep-
utation Measurement, which publishes an annual
survey assessing the public reputations of Australia’s
top 100 companies. Grossman issued the stakeholder

invitations for the meetings in Australia but hired
Susan Halliday, the country’s recently-retired Federal
Sex Discrimination Commissioner, to facilitate the
meetings. “As someone who is concerned, very con-
cerned about the increase in youth smoking, especially
among women, this is one way that I could contribute
to the issues that currently haven’t been put inside the
company for assessment,” Halliday explained.

• In Argentina, BAT hired “well-known academic and
TV/radio commentator” Nelson Castro, as well as a
nongovernmental organization specializing in conflict
resolution—Fundación Cambio Democrático.

• In Hungary, BAT hired Viktor Klausmann, described
as a “well known TV presenter” in BAT’s global
report.

• In Uganda, a “consumer protection official/media
executive” was hired.

• In Zimbabwe it was a former High Court judge.

Once hired, BAT’s “independent” facilitators cham-
pioned the company’s decision to prepare a social
report. In the UK, Durham Ethics invitation pleaded
with skeptical invitees: “With so much at stake for those,
here and abroad, who the tobacco industry harms,
should dialogue not at least be tried?”

The letters of invitation stressed that any issues could
be raised. Furthermore, they emphasized, BAT had
promised to respond in writing to all issues identified.
Its response to all the issues would then be the focus of
a discussion at the second meeting and incorporated into
the final report. To cap it all off, they said, the whole
process would be verified by a global audit company,
Bureau Veritas.

SECRET HONOR
Tobacco control activists from around the world dis-

cussed the company’s proposal for dialogue via e-mail,
but most concluded that it was better to avoid the
process. “If BAT does not admit any past wrongdoing
. . . why should critics simply wipe the slate clean and
ignore 40 years of the most terrible mendacity?” ASH
wrote later in its analysis of BAT’s social report.

In the eyes of BAT executives, this unofficial boycott
undermined the credibility of the process. In the United
States, Brown and Williamson abandoned a second
round of dialogue meetings. “Our policy maker dialogue
is at an embryonic stage,” it glumly reported.

In Australia, there was friction between BAT’s PR
firm, Jackson, Wells & Morris (JWM) and the Centre for
Stakeholder Research. “I wish we could have run the

PR Watch / Fourth Quarter, 2002 9



stakeholder process, though that’s not our particular skill
. . . we were just asked to work with the company that
was running it which was very hard to do as consultants
don’t always get on well together,” JWM partner Keith
Jackson said. Shortly after the first dismally attended dia-
logue meetings, CSR’s role was brought to an end.

Controversy surrounded the process on other issues
too. While the initial invitations talked about account-
ability and transparency, the meetings were held under
the “Chatham House” rule requiring participants not to
disclose who attended or the specifics of what was said
by individual participants. No minutes of the meetings
were published, and even the number of people attend-
ing was secret. Regarding the meetings in Australia, all
Grossman would say was that a “medium to small
number of stakeholders” participated.

Some documents leaked out anyway. In Uganda, a
local journalist obtained a summary of the “dialogue”
meetings held there. “Long term threats to the tobacco
industry from the likes of the WHO and the World Bank
through their tobacco-hostile policies could possibly be
eroded by carefully considering the reputation manage-
ment initiatives and [corporate] giving and communi-
ties,” the minutes stated.

According to leaked minutes of the first UK dialogue,
facilitator David Jenkins called BAT’s social reporting
project a “risky but essentially hopeful” exercise.

The minutes also include some surprising remarks
from Mervyn Pedelty, the Chairman of the Advisory
Committee on FTSE4GOOD index (the UK ethical
investment index). Pedelty held out the possibility that
BAT might one day be considered a company that eth-
ical investors could support. “We aspire towards a situ-
ation where we can more readily distinguish between the
‘best performers’ and the ‘rest’ in any industry—includ-
ing tobacco,” he stated.

REAL RESPONSIBILITY
Pedelty’s tender sentiments contrasted strangely with

the realities that kept intruding on BAT’s efforts to recon-
struct its image. While its hand-picked stakeholders chat-
ted in comfortable conference rooms, the company
suffered a major legal setback in Australia, where a law-
suit brought by dying smoker Rolah McCabe reached a
climactic conclusion. On March 25, 2002, Victorian
Supreme Court Justice Geoffrey Eames rejected BAT’s
defense arguments and ruled that the company was
responsible for paying AU$700,000 in damages to
McCabe (US$378,000).

In his decision, Eames found that BAT had deliber-
ately destroyed internal company documents relevant to
the lawsuit “with the deliberate intention of denying a

fair trial to the plaintiff, and the strategy to achieve that
outcome was successful. It is not a strategy which the
court should countenance.”

BAT had destroyed the documents based on advice
from an attorney who warned of “the danger which the
documents posed to the defense of future litigation.”
Moreover, its policy of destroying documents had been
developed for global application, suggesting that other
tobacco victims’ cases around the world may have also
been compromised. The Eames judgment therefore
reverberated around the world. In late August 2002
lawyers from the US Department of Justice interviewed
McCabe’s attorneys to examine whether the destruction
of documents could have affected cases launched by
smokers against BAT’s US subsidiary.

The ruling also had a fatal effect on BAT’s dialogue
process in Australia. “We are on hold at the moment until
we get some clarity on the legal situation and then we
might be in some position to produce some sort of
response back to stakeholders in some sort of interim
way,” said John Galligan, BAT Australia’s Director of
Corporate and Regulatory Affairs.

In early December 2002 the Victorian Court of
Appeal unanimously found in favor of BAT on every
point of its appeal. The Court of Appeal judges found
it “was surely not surprising” that BAT destroyed the
documents to avoid the “magnitude, expense and com-
plexity” of discovery. They rejected the suggestion that
BAT’s motive was to frustrate plaintiffs’ cases.

While BAT was delighted with the decision, the
family of McCabe—who died from lung cancer in late
October—has announced that they will appeal the deci-
sion to the High Court of Australia. If the High Court
upholds Eames original decision, the company may be
rendered virtually defenceless in new cases in Australia. 

DETAILS, DETAILS
BAT claimed that its social responsibility report was

drafted in accordance with the Global Reporting Initia-
tive (GRI), a set of voluntary guidelines on social and
environmental reporting developed by a coalition of
business, government and non-profit groups.

“It was hoped that these standards would help BAT
adopt an approach that would be credible with a skep-
tical public,” stated EQ Management, the company’s
consultant.

The GRI has been criticized, however, by activist
groups who warn that their voluntary nature lets com-
panies pick and choose which guidelines to follow. This
was indeed exactly what BAT did. The GRI guidelines
say that the “society” section of corporate reports should
contain information on “consumer health and safety.”

10 PR Watch / Fourth Quarter, 2002



One of the core indicators, the guidelines state, is “exis-
tence and description of policy for preserving customer
health and safety during the use of reporting organiza-
tion’s products and services.”

If BAT had complied with this component of the GRI
guidelines, its social responsibility report would have
included the approximate one million people expected
to die prematurely each year for the next three decades
from using its products—a figure that Action on Smok-
ing and Health derives from World Health Organization
estimates. “This is the most important impact of its prod-
ucts and should be estimated in its social reporting,” says
ASH Director Clive Bates.

BAT’s social report disclosed that three of its employ-
ees had been killed and 37 involved in serious accidents
during 2001, but omitted any estimate of the number of
people who had been killed or seriously affected by con-
suming its products.

In fact, BAT only used half of the special indicators
recommended by GRI, ignoring the rest. Since the
guidelines are voluntary, of course, there is no penalty
for this sort of selective noncompliance.

Asked about the omissions, BAT advisor Malcolm
Guy gave a noncommittal response. “We wouldn’t
choose to stipulate to any organization what they should
do,” Guy said. “What they choose to report against
they have to be accountable for and open to criticism if
people think they are not complete . . .if people feel these
indicators haven’t been covered in sufficient detail there
are channels open to people to request further indica-
tors are added.”

In addition to BAT’s bad-faith implementation of the
GRI guidelines, the company also selectively picked and
chose from the recommendations provided by stake-
holders who participated in company-sponsored dia-
logues. In Malaysia, for example, stakeholders
recommended that the company “consider eventual ces-

sation of all marketing (i.e. advertising and promotion)
efforts of cigarettes—even to adults.”

For the company, however, this was an unacceptable
suggestion. “The suggestion to stop marketing directly
to consumers is currently beyond our responsible mar-
keting targets,” they bluntly responded.

BAT Malaysia’s report could not even admit that
nicotine is addictive, describing it as “a naturally-occur-
ring substance in the tobacco plant which is thought to
have a mild stimulant effect.” The Malaysia report also
used weasel words to avoid acknowledging the devastat-
ing health effects of the tar created when tobacco is
burnt, stating merely that tar “is thought to be related
to some of the health risks associated with smoking.”

“They have left out the most important characteris-
tic of nicotine which is its addictive properties,” said
Mary Assunta, the media officer for the Consumers
Association of Penang in Malaysia. “It looks like busi-
ness as usual for BAT. What they are actually saying is
that we are not going to change.”

BAT’s subsidiary in Argentina, Nobleza Piccardo,
reacted in similar fashion when confronted with “unrea-
sonable” demands from its stakeholders, who demanded
that Nobleza Piccardo should quit the manufacturing of
toxic cigarettes in 10 years.”

“Tobacco is a legal product. No government or seri-
ous activist group has proposed a total ban,” the com-
pany responded.

AND IN THE END
BAT’s completed social responsibility report was

released with less fanfare than the company had hoped.
Just prior to its release, Action on Smoking and Health
released its own scathing critique of BAT’s social respon-
sibility, titled “British American Tobacco—The Other
Report to Society.”

ASH also encouraged journalists to critically scruti-
nized BAT’s claims, effectively setting a standard against
which the BAT report would be judged. What had orig-
inally been planned as a major announcement to strut
BAT’s “socially responsible” credentials, instead became
a low-level launch in the company’s London offices
before a handful of invited reporters and staff.

To craft Broughton's launch speech—part apology for
past behavior, part promise to listen and change—BAT
turned to its head of Corporate Communications, Fran
Morrison. Prior to March 1999, Morrison worked for
Shell Information Services (SIS), a now-defunct wing of
the global oil behemoth that cleverly touted itself as a re-
birthed corporation after public outrage over its role in
Nigerian human rights abuses and its unsuccessful

PR Watch / Fourth Quarter, 2002 11

The Center for Media & Democracy
Does Not Accept Corporate or

Government Grants or Advertising
That’s why we need your support. Donations

are tax-deductible and should be sent to:
Center for Media & Democracy

520 University Avenue, Suite 310
Madison, WI 53703



attempt to dump the obsolete Brent Spar oil drilling plat-
form in the Atlantic ocean.

Broughton admitted that many organizations critical
of the tobacco industry—“particularly most health and
scientific stakeholders”—had boycotted its review
process. Nevertheless, BAT said it was pleased that its
framework “was broadly validated by stakeholders.”

Notwithstanding the glaring deficiencies in both the
process and BAT’s final report, the company managed
to impress the Dow Jones Sustainability Index (DJSI)—
an index of stock exchange listed companies that claims
to track performance of “the leading sustainability-driven
companies.” The DJSI is a joint project between the Dow
Jones company and the Zurich-based Sustainable Asset
Management (SAM), a sustainability research company
whose web site claims that it is “financing change.”

DJSI was so impressed with BAT’s social report that
in September 2002 it announced the company had been
included in its 2003 index. In order to conclude that
BAT deserved inclusion, however, SAM’s summary
analysis of BAT relied on the controversial “best of

sector” approach, under which “ethical” indexes opt to
include companies embroiled in controversy as long as
they are judged to perform better than their rivals within
the same economic sector. Under this standard, any
industry, no matter how venal and corrupt, is deemed
by definition to have “ethical” practitioners.

SAM’s summary stated that BAT “has an excellent
overall sustainability performance compared to the
industry average, and is clearly positioned among the best
in its industry . . . BAT’s performance in the social
dimension is outstanding compared to its industry, espe-
cially in external stakeholder relationship management
and public reporting.”

ASH’s Clive Bates responded that he was astonished
at SAM’s “gullibility.” In his own analysis of the BAT
report, Bates could find little change that could be attrib-
uted to the social reporting process.

“On all the issues that really matter the social report
is either cosmetic, evasive or deceitful,” he stated. “It’s
certainly artful PR, but no one should regard this as an
insight into this company’s place in the world.” ■

12 PR Watch / Fourth Quarter, 2002

The Media Education Foundation
(MEF) has produced a video documentary
based on the book by PR Watch editors John
Stauber and Sheldon Rampton, Toxic Sludge
Is Good For You: Lies, Damn Lies and the Public
Relations Industry.

The video version of Toxic Sludge is nar-
rated by Amy Goodman, host of Pacifica
Radio’s Democracy Now! Like the book, the
video shows how PR functions as invisible
propaganda, complementing the visible pro-
paganda found in advertisements. It shows
how much of what we think of as indepen-
dent, unbiased news and information has its origins in
the boardrooms of public relations companies.

The video features interviews with PR critics
including John Stauber, cultural scholar Mark Crispin
Miller, and Stuart Ewen, author of PR! A Social His-
tory of Spin. It tracks the development of the PR indus-
try from early efforts to win popular American support
for World War I to the role of crisis management in
controlling the damage to corporate image. It analyzes
the tools public relations professionals use to shift our
perceptions including a look at the coordinated PR
campaign to slip genetically engineered produce past
public scrutiny.

One particular highlight of the video is its success
in documenting the widely-used but little-known

industry practice of manipulating TV news
through the use of “video news releases’—
entire news stories that are scripted, filmed,
edited and produced in their entirety by PR
firms on behalf of their clients.

VNRs are designed to appear identical to
real news, and sometimes that is exactly what
they become. After they are produced, they
are beamed by satellite to thousands of local
TV stations, which sometimes broadcast
them in their entirety without any editing
whatsoever. TV stations that use VNRs
almost never provide a disclaimer so that

viewers know they are seeing a commercial message,
and TV news producers often deny using VNRs at all.
MEF’s video, however, shows a example of a VNR side
by side against an actual TV news segment, in which
the wording and footage used are verbatim identical.

The video also includes sections examining the PR
industry’s use of third party advocacy, its role in sell-
ing past and current wars, and the chilling effect that
PR has had on public discussions and debates.

The video version of “Toxic Sludge Is Good For
You” is available to universities for $225, and to high
schools and nonprofit organizations for $125.

To order, visit the Media Education Foundation
web site at <http://www.mediaed.org/videos> or phone
1-800-897-0089.

Toxic Sludge—You’ve Read the Book, Now See the Video


